Bootje varen - dag 19 Cartagena

5 september 2023 - Cartagena, Colombia

Helemaal uitgewaaid liggen we even op bed bij te komen van een dagje ‘bootje varen’. Het was vooral heel relaxed en wel zó relaxed dat het net in  één keer heel stil was naast me en een zeker iemand de luikjes even dicht had.

Zometeen gaan we weer bij het tapastentje eten en cocktailtjes drinken waar we gisteren waren, dus voor de zekerheid maar even ons verhaaltje vóór die cocktailtjes geschreven 😉

Als je aan het reizen bent, kom je altijd allerlei activiteiten tegen die je kunt doen. Of je hoort ervan via anderen. Zo hadden we ook over een catamaran tour gehoord en tja, als je ergens bent, doe je dit soort dingen. Ik vraag me net af wat ze in Arnhem allemaal aan activiteiten aanbieden… 🤔 Thuis doe je dit soort dingen namelijk toch minder snel.

Maar goed, wij zaten vanmorgen al op tijd aan het ontbijt en toen de boot op. We zitten qua locatie echt súper! Eerste straat rechts zitten allemaal leuke tentjes, barretjes en is er een gezellig pleintje. Onze straat uitlopen, brengt je bij een klein haventje en het oude centrum.

Hier ligt ook een conventiecentrum. Eerst dachten we, ‘leuk’, maar verder niks. Sinds gisteren weten dat in dit centrum op 26 augustus 2016 het vredesakkoord is getekend tussen de Colombiaanse regering en de FARC. Dan heb je toch ineens een andere kijk op zo’n gebouw…

Naast dit conventiecentrum lag dus vandaag onze catamaran. Een hele gave boot waar we vandaag met z’n 60-en opgingen. Alwin heeft ze geteld, naar mijn idee waren het er namelijk minder, haha.

Het was heerlijk weer om een stukje te varen langs de eilanden voor de kust van Cartagena. Lekker windje erbij… Om zo nu en dan te stoppen voor een snorkelpartijtje of wat poedelen in de zee. Perfecto 👌

Het grappige is, dat zodra zo’n boot, als de onze, ergens voor anker gaat, er hoppetee vanuit het niets allemaal kleine bootjes aankomen varen, met jawel: diverse koopwaar! Van verse rauwe vis -wie wil dit nu niet!?-, tot kokosnoten met een cocktailtje erin, tot een hele ananas, tot een niet-te-missen aanbieding of je op zo’n rubberen banaan achter een motorbootje aan wil.

Er was één dame die gebruik maakte van de bananen-aanbieding en op een gegeven moment horen we een Nederlands meisje zeggen “het is alleen al grappig hoe ze erop zit” en dat was ook zo. We hoeven niet toe te lichten dat het geen gezicht was, maar sommige mensen laten zich nu eenmaal niet tegen zichzelf in bescherming nemen, haha.

Hetzelfde geldt voor 58 mensen op onze boot die vooral heel druk waren met van die Instragram poses. Echt serieus, sommigen hangen in zo’n vogelnestje pose van het turnen -lees: je rug in een kromming dat je bijna met je hoofd je kont aanraakt- over de reling voor de perfecte en meest elegante -NOT- lichaamspose. En dat dit dan tig keer over moet. Dat je denkt, ga je nu straks op Insta terug kijken wat je vandaag gedaan hebt ofzo!? Dit zien we trouwens overal. Colombia is gewoon een Instagramble land. Oké, het is helder dat 2 van de 60 zich hier niet mee bezig hebben gehouden. Iets met een generatiekloofje 😂

Tja, wat kun je verder nog kwijt over zo’n boottochtje… We hebben lekker gelezen, wat in zo’n net gehangen -check de foto van Alwin- en verder vooral genoten van de rust, het uitzicht en het gedein op het water. Jaja, we hadden uiteraard muziek, maar deze was heel rustig en bij de lunch zelfs sfeervol. Oké, op weg naar huis toen de alcohol vloeide, klonk er een heerlijke salsa door de boxen.

Wat ons trouwens opvalt, is dat we de muziek hier vele malen leuker vinden dan in Cuba. Ik had al verteld dat hier veel leuke ‘trekzak-muziek’ is. Het is allemaal wat minder zenuwachtig dan in Cuba ofzo hebben we geconcludeerd. Inmiddels kunnen we al wat mee neuriën en heb ik al een Spotify lijstje met ‘Colombia classics’ geliked! Nooit geweten dat ze in Colombia zulke leuke liedjes hebben.

Trouwens een boel nooit geweten over dit land! Morgen gaan we naar onze laatste locatie op zo’n Bounty eiland en dan hebben we tijd om de boel eens goed in te laten dalen. Dan gaan we ons reistempo écht afbouwen, maar niet getreurd: er blijven verhaaltjes komen. Er is nog genoeg te vertellen over wat buurman en buurman uit Arnhem hier meemaken! 😉

PS. We hebben ook weer een paar videootjes bijgevoegd

1. Stephanie:
    6 september 2023
    Heerlijk! Klinkt fantastisch! Ik ga die spotifylijst ook maar eens opzoeken!
  2. Alwin en Cécile:
    8 september 2023
    Colombian Classics!
  3. Stephan en Mariëlle:
    6 september 2023
    We missen toch een insta foto van jullie met getuite lipjes… dit hoort er toch echt bij tegenwoordig 🤣