Iets met bloody hot en een bloody Mary… - dag 18 Cartagena

4 september 2023 - Cartagena, Colombia

Ideetje van Alwin, maar komt niet helemaal uit de verf, geloof ik, haha.

Vandaag hebben we wéér een goeie dag gehad! Genoten van Cartagena en veel geleerd van Mercedes tijdens onze wandeltour over deze bijzondere en kleurrijke stad. Normaal heeft’ie een BMW, maar vandaag hadden we dus Mercedes 😂

Oké… We hebben allebei zo op de maandag wat cocktailtjes op… waarbij de barman een paar keer zei “este es muy fuerte” oftewel, hij is best sterk 😅 Dussss…. Al waggelend zijn we naar huis gelopen, haha.

We hebben vandaag ook geleerd dat de ‘straatventers’, je weet wel die mannetjes die je iets proberen te verkopen, er gewoon bij horen. Onze ‘no gracias señor of señora’ was een goede insteek! Het enige waar je hier voor op moet passen zin ‘pikkit pokketes’ -lees: pick pockets of zakkenrollers- en hiphoppers. Deze willen hoe dan ook geld van je zien en zijn heel vervelend. Gewoon negeren die hap, was het advies.

We zagen een stel in het centrum die in de act van zo’n hiphop clubje meeging en uiteraard wilden ze -de hiphoppers- állemaal een fooi… We hebben snel gerekend, maar in de twee minuten dat die lui meeliepen met onze argwanende toeristen, waren deze effe later twee tientjes armer. No kidding!

Wij hadden er net op weg naar huis ook een paar aan onze broek hangen en gelukkig waren we nog net nuchter genoeg om een straatje met veel mensen in te slaan en toen waren we ze kwijt. We begrepen dat de Cartegezenaren hier ook gek van worden en ze liever kwijt dan rijk zijn!

Jaja, we hebben veel geleerd van onze Mercedes. Sterker nog, ze heeft zóveel verteld, dat ik de helft vergeten ben. Regelmatig ging door mijn hoofd ‘less is more’ als ze iets ging uitleggen en via X-bochten of Y-constructies het betreffende thema inclusief de bijlagen en de algemene voorwaarden toelichtte 😅

Ze deed het vol enthousiasme, dus soms tune je dan even uit om later weer aan te haken en alsnog samen met Google het hele verhaal in je cabeza te krijgen. Cabeza is hoofd, voor de niet-Españoles onder ons.

Het Spaans van ons allebei gaat met spróngen vooruit trouwens, al zeg ik het zelf. Alwin komt er ook steeds beter mee weg. Het is hier natuurlijk best warm en hij roept tegen iedereen die het maar horen wil “es muy calor” met mij erbij oftewel, ‘zij is heel heet’ 😂

Al met al hebben we Cartagena vandaag van een rustigere kant leren kennen. Gisteren hadden we gewoon de hoofdprijs te pakken qua drukte en gedoe. Het was deze keer veel relaxter en met de uitgebreide uitleg van Mercedes weten we onder andere dat de wijk waar we zitten, Getsimaní, vroeger zó gevaarlijk was -je verzint het niet, maar waar zijn we eerder in gevaarlijke wijken geweest…- dat de Cartegezenaren hier zelfs niet durfden te komen.

Een aantal jaar geleden hebben een aantal buitenlandse ondernemers in de wijk geïnvesteerd en trok het meer toeristen. Op een gegeven moment waren de bewoners wel klaar met die toeristen, maar na COVID, waarbij natuurlijk alles en iedereen wegbleef, waren ze toch blij dat de toeristen weer terugkwamen en nu gaan locals en toeristen samen door één wijk. Een supergezellige en kleurrijke wijk. Als ik het goed begrepen heb -dit was namelijk zo’n uit-tune momentje- wilde het gemeentebestuur de huizen wit hebben en dachten ze in Getsimaní: “dacht het niet!” En hebben ze alles in felle kleuren met muurschilderingen geschilderd. Uiteindelijk de beste keuze. Zie ook onze foto’s.

Een ander thema dat is blijven hangen, gaat over de slavenhandel hier in Colombia. Uiteraard hebben de Spanjaarden hier, lang geleden, ook slaven naartoe gehaald. We hebben van A tot Z en van voor tot achter gehoord hoe dit is gegaan. Wat me bij is gebleven, is dat de dames die inmiddels vrij waren en dus geen slaaf meer, andere slaven de weg wezen  om te ontsnappen door bepaalde patronen in hun haar te vlechten. Aan de hand van die patronen kon je dus de weg vinden. Bril-jant!! Check de foto’s hoe dit eruit zag.

Het meest bijzondere aan de stadswandeling van vandaag waren misschien nog wel de ‘wilde dieren’ in het park. Waar je hertjes verwacht ofzo, kwamen we hier aapjes tegen en luiaards. Heel bijzonder!

Een beetje teut, maar voldaan gaan wij nu lekker slapen. Morgen gaan we de hele dag met een catamaran mee. Beetje varen, beetje zwemmen, beetje snorkelen… Jullie lezen vanzelf hoe het geweest is 😉

1. Lies:
    6 september 2023
    Mooi verteld Cecile. We leven zo mee(wel op een afstandje) vandaag ook hier tropisch warm.lv. Gr.
  2. Alwin en Cécile:
    8 september 2023
    We kunnen in de korte broek terug naar Nederland, hebben we begrepen 😉