LA - dag 2

8 september 2022 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Arnhem, 12 september 4AM, in ons eigenste bed

Alwin en ik liggen elkaar al een tijdje wakker aan te staren, die verdomde jetlag hè, waarop ik zoiets had van: een mooie zonsopkomst gaat het hier niet worden, dus ik begin alvast aan de laatste dag van LA en zie wel hoever ik kom. Alwin ligt ondertussen het laatste nieuws door te nemen.

Dat was ik nog vergeten te vermelden over onze Beverly Hills lunch! We hadden live muziek van een pianist. Heel sfeervol. En toen ik een cappuccino bestelde, werd me gevraagd welke melk ik wilde. En nee, het was niet de keuze tussen koemelk en havermelk, maar you name it en ze hadden het van vol tot mager.

Al met al hebben we in LA een bijzondere ervaring gehad. Van Alwin moet ik ook zéker vermelden dat we meer Porsches hebben gezien dan Mini’s in Oosterbeek. Hier kom je elke 25 meter een Mini tegen en in LA elke 25 meter een Porsche. “Als Porsches aan de boom, in plaats van appels” aldus Alwin.

We hadden al verteld dat we bij verschillende celebs in de straat logeerden. Het heeft me 5 dagen zo ongeveer gekost, maar toen we naar het vliegveld gingen, had ik ein-de-lijk de poort en haag van het huis van Gwyneth Paltrow op de kiek, haha. Of ik was te laat, of er stond beveiliging voor haar huis, of ik drukte op het verkeerde knopje, of Alwin moest te snel mee in het verkeer… pffff…. Maar het is gelukt! En we hebben gezien wat je van AL die huizen van celebrities ziet: de poort en een hoge haag.

Zo kwamen we er thuis ook achter dat we zeker 5 of 6 keer langs de poort en haag van het nieuwe huis van Reinout en Daniëlle Oerlemans zijn gereden… dus…

Maar goed, niet alleen met de auto, ook wederom met de fiets hebben we deze enerverende stad verkend! LA is een stad waar je gemakkelijk in verzuipt. Zoals gezegd, wilde Alwin niet teveel vastleggen, maar het risico in deze stad is dan dat je er doelloos rondzwerft, niet meer weet waar je naartoe moet en de stad verlaat met alleen de snelwegen en dus die hoge hagen te kennen. En da’s zonde.

Dus wij weer een fietstocht geregeld. Deze keer door Hollywood. Let op: we waren deze keer de enige Nederlanders! En of we een elektrische fiets wilden, à $25 pp extra, want het was warm. Joh, rot op met je elektrische fiets! Het was zo plat als het maar zijn kan en wat extra water à gratis was voldoende.

Dus wij op pad met onze gids, ‘Sarah met een h’. Ze is stand up comedian en schrijver voor televisie en deed dat gidsen totdat ze doorbrak. Zoals zovelen. Wij voorspellen dat dit net als bij zovelen bij onze fietsende comedian niet gaat lukken. Ze was namelijk to-taal niet grappig en ik gok dat als je mijn verhaaltjes hardop achter elkaar leest, dat je dan een leuker avondvullend programma hebt -zei ze onbescheiden- Plus dat zo’n fietstour puur een bron van inkomsten was, was duidelijk te merken.

Het hàd er zo uit kunnen zien: “welkom! We gaan vandaag fietsen door Hollywood. Voor wie denkt dat Hollywood alleen de Hollywood Boulevard met the Walk of Fame is, oftewel die stoeptegels met de namen van sterren, heeft het mis! Hollywood heeft veel meer te bieden.”

Zo hebben we de huizen van Charlie Chaplin gezien en van de eerste Afro-American acteur en ook een plek de ‘La Brea Tar Pits’. Een plek waar teer / olie aan de oppervlakte komt. Wat we hadden kunnen horen: dit is zo’n stad een bijzonder natuurverschijnsel. Het is in totaal op 3 plekken in de wereld, namelijk hier in LA, in Trinidad en Tobago en nog een plaats… want wat ik nu namelijk ontdek, is dat het op wel 6 plekken* te zien is! a) onze gids haakte af bij onze vraag op welke 2 andere plekken is dit dan nog meer? en b) ze heeft ook nog het verkeerde antwoord gegoogled.

Wat we dan wel weer te horen kregen, is dat heel veel dieren uit de oertijd zich letterlijk verslikten in zo’n teerput. Denk aan: je bestelt Spa rood en krijgt 7-up en dit een paar keer in het kwadraat. Er zijn dus in de loop der jaren veel fossielen gevonden.

We zijn ook nog bij de roze muur van Paul Smith geweest en dit heeft iets te maken van The Kardashians… Bij wie een belletje gaat rinkelen: vermeld in de reacties waarom dit zo bijzonder is. En voor wie denkt “het zal wel”, dat hadden wij ook. Het zijn in elk geval leuke foto’s geworden 😉

Al fietsend hebben we nog een hoop straten gezien met ‘trendy stores and shops’ waarvan wij dachten: “je gaat toch niet stadten in dit aftandse stukje LA!?” En we zijn bijgepraat over de televisiesterren in de USA, waarvan ik de namen niet kan herhalen. Stel, wij hadden de tour begeleid, dan hadden we even vantevoren 😉 gegoogled, welke CBS sterren er ook búíten de VS bekend zijn. Maar goed, dat zijn wij. Wij hadden ook niet de vraag gesteld of alle Nederlanders aan het water woonden, om maar even een dwarsstraat -aan het water 😜- te noemen.

We hebben gelukkig ook beeldmateriaal van The Hollywood Sign. Was bang dat die niet in de tour zat, maar ik heb me vergist! Je moet wel héél goed kijken en zoom gerust in. Dat hadden wij dus al ter plekke gedaan. En godzijdank hebben we The Sign ook nog ergens anders en met zonder electriciteitsdraden ervoor op de kiek kunnen zetten.

Al met al duurde onze tour tot 1PM en draaiden we om 12.55PM ein-de-lijk Hollywood Boulevard op en hadden we welgeteld nog 2 minuten om deze gekte mee te krijgen. Ook al heeft Hollywood meer te bieden dan dit en was Alwin er al om 11.55AM hééélemaal klaar mee, die Walk of Fame, waar de Oscars worden uitgereikt en het appartement uit de film Pretty Woman wil je gewoon gezien hebben. Wij, boefjes, hebben ons dan ook niks van de tijd aangetrokken en hebben even lekker samen stoeptegels gespot 😉

We hebben bij deze tour voor het eerst een mindere ervaring gehad. Ik was vet zwaar teleurgesteld dat de route gewoon níét uit de verf is gekomen, Alwin was klaar met alles en het gelukkig wel met me eens, dat de gids je ‘rondje stad’ maakt of breekt. En vanuit mijn werk kan ik zeggen: doe iets met je hart of doe het niet. Da’s beter voor de rest van de mensheid (die zo’n fietstour wil doen)

Als afsluiter hebben we wel een echte Amerikaanse lunch gehad aan Santa Monica Boulevard met een hotdog en een halve liter cola pp. Heerlijk! We zaten in een tentje in de vorm van een hotdog. Dit is dan wel weer grappig om te leren: Santa Monica Boulevard is eigenlijk Route 66. En om reizigers die van deze route gebruik maakten vroeger er op te attenderen wat een restaurant naast de weg verkocht, werd het kraampje in de vorm van een hotdog gemaakt of draaide er zo’n grote donut op het dak. Wij hebben dus de hotdogversie ervaren.

Na de lunch hebben we ons dagje LA afgesloten aan het strand. Aan Venice Beach wel te verstaan. Toen ik die huisjes van de reddingsbrigade zag, had ik het idee dat Alwin met het Baywatch muziekje op de achtergrond zou komen aanrennen, ik dat zou filmen en dat we dit dan voor jullie in slow Motion zouden afspelen. Leuk idee, vond ik zelf. Alleen… het heeft het witte doek nooit gehaald. Mijn eigenste filmster wilde niet. Dus helaas mensen, er is geen beeldmateriaal van ‘Jut en Jul op het strand’.

Waar wel beeldmateriaal van is, is de ‘aparte’ dingen die je op Venice Beach tegenkomt. Een hoop sportbilly’s die zich uit de naad werken om hun spierballen nóg meer op te pompen en dan vooral van die sneue oude mannen die in hun 3 grijze haren dreadlocks hebben laten vlechten om er nog íéts van te maken, die net een tikkeltje te bruin zijn (lees: van dat uitgebakken oude vel) en die dan ook nog het lijf willen van een jonge god van 18, terwijl je die 1 en die 8 vast kunt omdraaien… Ik durfde hier niet ongegeneerd foto’s van te maken. Eerlijk is eerlijk… Maar wel dat je bij de milkshake tent voor $7 extra wiet aan je milkshake kon laten toevoegen. Zelfs in Amsterdam nog nooit gezien. Heel apart.

Dit hebben we niet gedaan, want ik zag ons er al tussenuit gepikt worden op het vliegveld door zo’n schattig Beagle hondje dat dan nèt bij jou gaat zitten in plaats van doorsnuffelt naar de volgende reiziger en dat jij dan in zo’n US cel bij de ‘vriendelijke’ mensen van ‘customs’ mag gaan uitleggen dat je alleen maar op Venice Beach een milkshake hebt gehad. Yeah right, haha.

We zijn uiteindelijk lekker teruggegaan naar onze Airbnb en hebben nog heerlijk genoten van de tuin met zwembad. Gewoon om 10PM nog even plonsen omdat het kan en het nog steeds bloody hot was, haha.

*IMPORTANT*

Ik heb ontdekt waarom ik geen filmpjes meer kan uploaden! Je mag er maar 15 per maand uploaden. Dit maximum is al bereikt, dus voor nu moeten jullie het alleen met foto’s doen. Dit lukt vanuit thuis gemakkelijker, dus ik ga de schade de komende dagen inhalen!

Er volgt nog 1 verhaaltje en het is aan jullie. We hebben nog een paar leuke filmpjes, maar meeste stemmen gelden. Ga je voor

A - ik hoef geen filmpjes meer te zien, dus plaats het laatste verhaaltje maar, dan kan ik weer door met mijn eigen leven

B - de filmpjes maken het wel af en ik kijk uit naar dat laatste verhaaltje mèt filmpjes. Ik kan nog wel even wachten en had toch al geen eigen leven

*die 6 plekken zijn dus LA, Trinidad en Tobago, Azerbeidzjan, Venezuela, Peru en Ecuador.