16 meter lang en tot wel 30 ton zwaar, rara wat is dat!?

8 augustus 2019 - Mashpee, Massachusetts, Verenigde Staten

Vandaag weer spectaculair de boot in!? Of toch niet!?

Wij dit keer niet, de walvissen wel! We zijn gaan ‘whale watchen’ oftewel walvisspotten.

En we hebben ze gespot! Wat een spektakel! Een moeder met een kleintje -lees: best een enorm ding- En nog een paar andere dames van de humpback whales oftewel bultruggen. En nog twee soorten walvissen, maar dat ben ik kwijt. Alles was heel groot in elk geval. Had ik al gezegd HEEL groot!? Zo tussen de 12 en 16 meter en 25 à 30 ton.

Woorden schieten dan tekort, dus kijk vooral naar de filmpjes en foto’s.

We hadden onze eigen Freek Vonk (Joanne) van de walvissen aan boort, dus voor jullie allemaal een klein biologielesje walvissen*:

Vrouwtjes zijn groter dan mannetjes. De bultrug kan dezelfde leeftijd als een mens bereiken en een vrouwtje krijgt haar eerste jong tussen de 4-8 jaar. Ze is dan 11,5 maand zwanger. Sila die wij hebben gezien was dus met een kleintje. Dit soort walvis krijgt elke 2-3 jaar een jong. Dat zijn er heel wat op een walvissenleven! Ik heb niks over de overgang opgevangen namelijk.

De bultrug is een baleinwalvis. Hij heeft geen tanden, maar baleinen -lange draden of zeefachtige structuur- waarmee hij voedsel kan filteren. Ze jagen op vis en plankton en jammer genoeg hebben we deze keer niet gezien dat ze aan de oppervlakte jagen en dat zo’n enorme bek zich vult met vis.

Elke staart heeft net als bij een vingerafdruk eigen kenmerken die een vis uniek maken. Ze krijgen daarom van de biologen een nummer en naam. Ze houden de walvissen op deze manier in det gaten en kunnen onderzoek doen. Wij hebben Sila met jong gezien, Nile, Diablo en Freckles -Sproeten- omdat deze heel veel sproeten op de staart heeft.

Last but not least: walvissen trekken de wereld over en komen steeds naar hetzelfde gebied om te paren en voor de geboorte van hun jongen. De vissen die wij hebben gezien, zijn ook in Puerto Rico gespot. Maar... onderweg komen ze een hoop gevaar tegen waaronder de mens. Afval in zee en vissersnetten vormen een grote bedreiging. Nu waren we al niet van het dingen in zee gooien, maar na vandaag zijn we extra voorzichtig ;-)

*Met dank aan Joanne en Wikipedia

Morgen weer een reisdag, onze laatste met de Nissan Altima naar New York. Op naar the Big Apple!

1. Stephanie:
    8 augustus 2019
    Wauw, dat was een succesvolle dag: Fijn!!! Geniet van de dagen in New York. Karin is daar net geweest en die is nu bij de.... Niagara Falls!
  2. Henriette Groot Wassink:
    8 augustus 2019
    Iedere dag stuurt Stijn mij trouw jullie verslag door en wat geniet ik er enorm van. Heerlijk om zo ieder dag jullie verhalen te lezen. Blijf vooral jullie avonturen delen want zo wordt mijn "ordinary day at the office" toch wat opgekleurd door jullie verhalen.
  3. Carla:
    9 augustus 2019
    in 1 woord....MAGISCH!!!! Dank voor het delen en geniet, geniet, geniet van al jullie magische momenten!