Wat je nog niet wist over New York!

12 augustus 2019 - Central Park, New York, Verenigde Staten

Onze laatste dag NY was heel relaxed. The city that never sleeps is best heftig. Er is 24/7 overal lawaai, iets te doen en mensen. Je zal er maar wonen in je minimaal $1,3 miljoen ‘one bedroom appartment’ met zonder extra’s.

Maar goed, wat ons opviel aan de stad ‘if you’ll make it here, you’ll make it anywhere’:

Dat Manhattan door de Nederlanders van de Indianen is gekocht en later verpatst aan de Engelsen.

Dat ‘Harlem’ van Haarlem komt en ‘Brooklyn’ van Breukelen is wel bekend. Minder bekend is dat ‘Staten Island’ -spreek uit stetten ailand- van Staten Generaal komt. Tijdens onze boottocht geleerd.

Dat veel mensen denken dat Fifth Avenue de duurste straat is, maar dat is dus Madison Avenue. Het viel ons op dat het er heel rustig was voor een doordeweekse koopzondag, en nu weten we waarom. Tijdens onze hop-on-hop-off bus geleerd.

Dat hier overal steigers rondom hoge gebouwen staan tot pak h’m beet de tweede verdieping. Er is een wet -Local Law 11- die er is gekomen nadat een vrouw is omgekomen doordat ze een steen op haar hoofd kreeg die van een gebouw viel. De bouwinspecteurs kunnen het allemaal niet bijhouden of de bouwwerken in orde zijn -blijkbaar moet élk gebouw élke vijf jaar gecontroleerd worden- en nu moet dus elk gebouw boven een bepaalde hoogte een steiger hebben, of het nu verbouwd wordt of niet.

Dat het druk is hier overal! Gisteren vertelden we al over het wachten. 10 jaar geleden ben ik op het eiland met het Vrijheidsbeeld geweest. Gewoon omdat het kon en we er zin in hadden. Vandaag de dag moet je dit vijf(!) dagen van tevoren reserveren en wil je in het beeld, dan moet je dit een half jaar vantevoren reserveren... Wij hebben dat destijds niet gedaan omdat we er geen zin in hadden. Niet normaal.

Dat hier rare snuiters rondlopen! We hebben ze in alle maten, geuren en kleuren voorbij zien komen. Vandaag kreeg ik echter een kleine hartverzakking toen we in Central Park rondliepen en ik bijna tegen een man met een slang om zijn nek opbotste. Gewoon los, zonder riempje en best een dik en lang mormel.

Dat het ons opvalt dat hier bh’s ‘uit’ zijn, letterlijk en figuurlijk! En niet iedereen kan het hebben... Sterker nog, bijna niemand. En het viel Alwin op dat er dan ook weleens een pak shag onder de arm hangt. Bij eentje van halverwege de bovenarm tot ok, je kon er 3 pakjes mee vullen volgens mijn echtgenoot. “Back to nature” hoor ik net en mocht je aan je ontbijt zitten: eet smakelijk.

Dat we -nu we toch bezig zijn- vandeweek een dame hadden bij een loket die de ene na de andere zouten krakeling -van die kleine pretzels- naar binnenstouwde en je weet wel, toen ze ons antwoord gaf dat dan van die droge kruimels uit haar mond spoten -ik weet niet hoe ik dit anders moet zeggen, maar het was zeker geen dwarrelen- En dat die dame in kwestie me een paar jetsers had! NIET NORMAAL; qua cupmaat hadden ze hier geen letter van het alfabet meer voor... Ze deed een knoopje van haar bloesje dicht toen wij voor het loket kwamen, maar dat had geen effect... Zowel voor als na stond de boel op knappen. “Moordwapens waren het” aldus Alwin. Hoe je ze inzet, mag je zelf verzinnen.

Dat ze hier -last but not least- Tony Chocolonely verkopen!! Voor de dames, stel je voor: -gisterenmiddag- Alwin: “oja, weet je dat ze Tony verkopen in dat tentje waar we ontbeten hebben.” Ik: “waarom heb je dat niet gezegd?” Alwin: “heb ik niet aan gedacht”. Ik: “hoe kun je daar nou niet aan denken!?” -vandaag, zelfde ontbijttent- Ik: “waar ligt die Tony?” Alwin: “daar”. Ik, terwijl ik de zeezout-karamel variant pak “ok”. Alwin: “ga je die kopen?” Ik: “ja, hoezo”. Alwin: “dat gaat toch smelten? Het is bijna 30 graden buiten.” En toen hield onze conversatie op. Al had ik chocolademelk uit mijn tas moeten likken! Waar dan ook ter wereld te koop, Tony laat je niet liggen.

Dus mensen, daar ga ik nu even van genieten. Hij heeft de 30 graden overleefd, maar mijn zin in chocola niet. Morgen gaan we met de trein naar Washington. Stay

Let op: we hebben ook weer een hoop foto’s bijgevoegd!

1. Stephanie:
    12 augustus 2019
    Geweldige verhalen!!! Je kunt bij Mark langs gaan. Ben en Helga zijn er ook;-).
  2. Loes:
    12 augustus 2019
    Heerlijk weer! Zo lekker beeldend :) Is de film straks ook ergens te zien? Starring Mr & Mrs Aaldering 😘
  3. Carolijn:
    13 augustus 2019
    Wat schrijf je toch heerlijk beeldend! Super leuk om te lezen 😄. Nog lekker genieten!