Bon bini Kòrsou

15 augustus 2019 - Willemstad, Nederlandse Antillen

We hebben vandaag een rustdag! Op de veranda waar we nu zitten, komt alles bij elkaar. Onze Adirondeckstoeltjes -ik zweer het je, als we ze niet al hadden gehad, dan werden ze bij thuiskomst meteen geleverd door bol.com-, heerlijke loungeset, Alwin kijkt een filmpje, windje op de achtergrond en we hebben Japanse mix en zeezout-peper chips van de Curaçaose Jumbo. Wat wil een mens nog meer.

Jaja, we zijn net bij de Jumbo gaan shoppen! Moest ook wel, want als je de VS verlaat, wordt je koffer doorzocht door de douane. En “die fuckers” hebben Alwin’s scheermesje kapotgemaakt! Dus...

Er komen zo ook nog uitslagen van de pubquiz, dus stay tuned! De vorige stukjes waren zó lang, dat we dit even bewaard hebben voor vandaag.

Anyway, het vervolg van onze reis van Washington naar Willemstad.

Nou, na onze overstap op Miami heb ik dus het vorige stukje geschreven. Bij take off ben ik gestopt en nu we veilig weer geland zijn, maak ik het verhaal af. We hadden namelijk een stewardess: Antje. Zo rond het opstijgen, word je attent gemaakt op de veiligheidsprocedures. Bij de vlucht van Washington naar Miami ging dit niet heel secuur -lees: werd dit voor het gemak soort van overgeslagen- en Antje maakte het er niet beter op.

Ze zat te hannesen met dat elastiekje van het zuurstofmasker -elastiekje zat in de knoop- en bij de uitleg over het zwemvest, hebben Alwin en ik elkaar aangekeken van ‘is dit serieus!?’ Antje was even kwijt wat voor, achter, boven én onder was van het zwemvest. Oja, en dan moet je het ook nog ergens vastklikken en in een tuutje blazen, maar daar heeft de piloot niet meer op gewacht. Dit was er serieus eentje geweest voor YouTube. En ik ben al niet zo’n vlieger, dus ik heb toch maar even die veiligheidskaart bekeken. Ik denk “stel dat we in een noodsituatie komen, dan vertrouw ik niet op Antje als onze leading lady”. Ik heb ook gecheckt: die zwemvesten zitten echt onder je stoel en je moet dan aan het rode koord trekken. ...Voor de zekerheid...

De vlucht verder ging prima en ik weet niet of ze het op Curacao zeggen, maar ‘mañana mañana’ is hier ook van toepassing. Het maakte ons niks uit, we zijn op vakantie en ik was blij dat Antje en ik weer met de beentjes op de grond stonden, maar we hebben zeker een uur -ik zeg een uur!- op onze koffers moeten wachten. MET BIJNA HET HELE VLIEGTUIG. En voor wie hier is geweest, weet dat dit vliegveld formaat Eindhoven heeft.

Alwin en ik gokken dat ze maar twee karretjes hebben. Dus dan gaat het als volgt: 2 karretjes worden volgeladen met koffers, die rijden naar de bagageband, koffers op band, terug naar het vliegtuig, 2 karretjes vullen enzo gaat dit dan door totdat het vliegtuig leeg is. En dan moet je best lang wachten. Elk nadeel heb ze voordeel: we waren de enige en laatste vlucht, anders had het nog wel eens langer kunnen duren. En we hebben weer iets om te vertellen ;-) We zijn het land trouwens zonder problemen binnengekomen!

We zouden op het vliegveld opgehaald worden en naar onze huurauto worden gebracht. Na 21 uur gebeurt dit niet meer en aangezien het door onze kofferwachttijd inmiddels tegen 23 uur liep, ging er hier iets mis. Wij bellen, geen gehoor. Dan maar het noodnummer. Kregen we een of andere koekwaus aan de telefoon -en dan bel je het noodnummer hè!- die je niet begrijpt en die dan ook nog een of andere discussie wil gaan voeren. Die hebben we meteen afgekapt. Hij is gaan bellen en nadat ons verhaal dus toch wel klopte, 1000x excuses en alles werd opgelost. Steef, voordat je denkt ojee..... bij ons is het inderdaad meteen opgelost en inmiddels staat onze witte Nissan op de oprit.

Maar goed, van het vliegveld moesten we naar ons huisje. We mochten de taxi declareren, dus no problema. Zo’n gezellige flinke Antilliaanse taxichauffeur heeft ons thuisgebracht. Voor alle ervaren reizigers onder ons: ja, we hebben vantevoren een prijs afgesproken. Alleen... bij het instappen en aangeven van het adres vroeg hij of we Google Maps ofzo hadden. Dit is niet het moment om uit te leggen dat we mapsme gebruiken, dus ja wij hebben Google Maps, hoezo!? Hij wist niet zo goed de weg.

Cursus hoe om te gaan met een taxichauffeur in Curacao, door Alwin:

taxichauffeur vraagt “ik nie goe weg wjeten, wjeten jullie wel wegh jonguh?”

Wij “zeker wel, wij hebben navigatie bij ons en zullen wel zeggen hoe je moet rijden”

taxichauffeur; “ok, danki”

Wij; “ bij de volgende rotonde linksaf”

taxichauffeur; “ok, danki”

Wat doet taxichauffeur, rijdt rechtdoor...

Geen paniek, want er komt weer een rotonde. Nieuwe kans.

Wij; “ bij de volgende rotonde linksaf”

taxichauffeur; “ok, danki”

Wat doet taxichauffeur, rijdt weer rechtdoor...

taxichauffeur “ik neem afslagroute, is korter”

Wij “maar je wist de weg niet”

taxichauffeur “ach zeker wel weer nu hoor”

We hebben maar niets meer gezegd, de taxichauffeur wilde graag met zijn vrienden nog een potje domino spelen en daardoor wist hij toch plotseling weer de weg. Maar we zijn er gekomen!

Het was me d’r eentje! We hebben hem met zijn kennis en die van onze Belgische mapsme dame over het eiland geloodst en zitten nu heerlijk op onze veranda, Japanse mix enz, maar dat had ik al verteld. We gaan straks nog naar een strandtentje en dat is het voor vandaag. Nu we zo zitten, merken we pas hoe vermoeiend de afgelopen weken zijn geweest. Met al dat getrouw enzo. Morgen dus maar verder rusten op het strand ;-)

Zoals beloofd nog wat uitslagen van de pubquiz:

Ronde 4 -muziek-

1. Valerie - Amy whinehouse https://m.youtube.com/watch?v=bixuI_GV5I0

2.  to heaven - Led Zeppelin https://m.youtube.com/watch?v=LFxOaDeJmXk

3. Don’t let me be missunderstood - Nina Simone https://m.youtube.com/watch?v=9ckv6-yhnIY

4. Wild World - Cat Stevens https://m.youtube.com/watch?v=DHXpnZi9Hzs

5. Save tonight - Eagle Eye Cherry https://m.youtube.com/watch?v=Nntd2fgMUYw

We hebben ook gezien en dus allemaal fout: Summer of 69 / Brian Adams, ‘heel veel covers’, Bamboleo / Gipsy Kings, Wake me up / Avicii, The girl from Ipanima, Radar love / Golden Earring, iets van Radiohead en Nielson.

Ronde 5 -Alwin en Cécile-

1. Wie vervangt er bij ons de wc rol? Alwin

2. Ben ik een keer als zwembad of schoorsteen verkleed geweest met Carnaval? Zwembad

3. Wie snurkt het hardst? Cécile -als we scheten en boeren hadden toegevoegd, had Alwin mij compleet van tafel gedingest, zullen we maar zeggen-

4. Wie zal het snelst verdwalen? Alwin -deze reis weer regelmatig bewijs van verzameld-

5. Kaartje met het lichaam van Alwin. Kruis 3 lichaamsdelen aan waarvoor Alwin bij de fysio is geweest? Alles was goed!

Alleen de wc rol was tricky, voor de rest had iedereen alles goed!

1. Katja:
    15 augustus 2019
    Lekker hoor, eindelijk heerlijk uitrusten voor jullie, geniet er lekker van😉🏝Wat een geweldig begin op het eiland met die taxichauffeur’that’s the spirit’.’ Maak je niet druk Jonguh’...💕
  2. Stephanie:
    16 augustus 2019
    Ik lach me kapot om die stukjes, Cecile! Antje moest eens weten....! Enjoy! En rust lekker uit!
  3. Afke Roukens:
    16 augustus 2019
    Geweldig je reisverhalen.....echt je had schrijfster moeten worden, maar wie weet..... dat kan nog altijd, hahahaha.
    Ohhhhh en roep af en toe even zwaaien naar Weesp....mijn broer en schoonzus zijn ook op Curaçao, zijn echte Weesper moppen! Die reageren vast!
  4. Alwin en Cécile:
    16 augustus 2019
    Haha, dank voor het compliment! Wij zitten bij Jan Thiel baai. Waar zitten zij? Voor we ons helemaal wezenloos zwaaien en ze aan de andere kant van het eiland zitten ;-) Hanko heet je broer toch!?
  5. Afke Roukens:
    16 augustus 2019
    Hij heet Henco, maar zitten niet in jullie hoek. Maar uit betrouwbare bron, net vernomen, gaan ze morgen jullie kant op :-)