Wij zijn thuis, want... daar is het pluis - dag 25 Barú-Arnhem

12 september 2023 - Arnhem, Nederland

Lieve mensen, we zitten weer in dezelfde tijdzone!

Aan het begin van de middag zijn we thuisgekomen. Inmiddels zijn de spullen al opgeruimd en hangen al een paar wasjes te drogen. Het gevecht tegen de jetlag is begonnen en morgen het werkende leven ook weer 😉

De reis naar huis ging voorspoedig, al moeten we wel toegeven dat we als aller- aller- allerlaatste taxirit, de meest bizarre taxichauffeur ooit hadden! We moesten vanuit de haven van Cartagena naar het vliegveld. Een ritje van twintig minuten. Wij hebben het in minder dan tien gered. Niet-nor-maal. Op een gegeven moment zegt Alwin; “in Nederland was hij allang aangehouden.” Ik zeg: “hij was allang van de weg gehaald!”

Uiteraard waar je met twee auto’s naast elkaar kunt, pas je ook met drie; een tweebaans weg is ook bedoelt als slalom circuit; vóórdat je denkt dat er een mogelijkheid is dat je misschien zou moeten stoppen, begin je al met toeteren; het aantal keren dat we een andere auto hebben ‘gesneden’ was niet bij te houden en deze hadden we nog niet eerder meegemaakt: als je bij een stoplicht komt -je weet wel die drie gekleurde lampjes boven de weg- dan ga je naar de linkerbaan waarmee je de hele rij wachtende auto’s voorbijgaat -dit staat ook wel bekend als spookrijden- en dan schiet je voor de eerste auto weer op de goede baan om je weg te vervolgen. We hebben ons op de achterbank af en toe vol verwondering aan zitten kijken en ook van ‘oké, dit was op het randje’ 😮

Het is gelukkig allemaal goed gegaan en verder niet meer bij dit soort dingen stilstaan, haha. We kunnen zeggen dat we zonder kleerscheuren zijn thuisgekomen!

Gisteren bij de lunch, zaten we de boel nog even te evalueren en vroeg Alwin aan mij wat het meeste indruk heeft gemaakt. Ons koffie- en cacaocollege waren superleuk en de wandelingen die we hebben gemaakt, waren geweldig. Met stip op 1 staat voor ons allebei Medellín. Op Alwin heeft Comuna 13 het meeste indruk gemaakt. Zeker nu we de serie Narcos weer hebben opgepakt, herkennen we veel van deze wijk. Bij mij eigenlijk álles van Medellín. Het is een stad zoals ik er nog nooit één heb gezien en beleefd.

We kwamen ook tot de conclusie dat we een aantal dingen niet gaan missen. Namelijk:

Voor mij met stip op 1: de stekende beestjes! De muggenbulten-teller is uitgekomen op 50. Lees je het goed!? Jawel, 50, VIJFTIG, cinquenta, vijf-nul. Het zijn inmiddels allemaal rode punten geworden, dus je kunt over mijn hele lijf ‘van punt naar punt’ doen met vast een verrassende afbeelding, haha. Dusss… lezen we net in de krant dat er een muggenplaag op komst is. …joepie… ik kijk er nu al naar uit!

Wat we ook niet gaan missen is die verzengende plakkerige hitte. Het beslaan van je zonnebril als je buiten komt, is tot daar aan toe. Wat véél erger is: ik mocht Alwin niet knuffelen als we buiten waren. Snap je toch niet!? Z’n allerliefste lieverd en die mag dan niet knuffelen…!? Oké het plakte wel een beetje, maar dat heb je toch wel voor je lieve echtgenote over!? Toch!? Nee. Dus. Niet. Alleen al bij het idee, ging Alwin een paar meter verderop staan, haha.

Waar hij dan weer geen last van had, maar ik wel, is dat je haren ook aan alles vastplakte. Haar los was sowieso een no go, maar als je het dan buiten bij elkaar wilde doen, was je hier tien minuten mee bezig, omdat het aan je vingers bleef plakken. Daarna was het vooral overal vanaf blijven, anders begon het hele circus weer opnieuw.

Van de Colombiaanse Kenny G en het 20x per kwartier ‘no gracias’ zijn we ook verlost! Few.

Wat we dan weer wel mee hebben genomen naar Nederland: onze liefde voor citroenlimonade. In Cuba hebben we ons hier ook misselijk aan gedronken! Zó lekker vinden we dit allebei. Ik ga op missie om hier een goed recept voor te vinden, zodat we hier thuis ook van kunnen genieten.

En jaaa…. Las fiestas van los Colombianos! Hoe vrolijk deze mensen in leven staan, geweldig. Met een lach en een dansje, fantastisch toch!? Onze laatste nacht was er weer ergens een feestje dat doorging toen wij alweer aan het ontbijt gingen. Dit dan weer niet, maar de Spotifylijst met de vrolijke deuntjes gaat zo weer aan, haha.

Bottomline, we zijn blij dat we weer thuis zijn, maar we gaan nog een keer terug! We hebben flink keuzes moeten maken in al het mooie dat het land te bieden heeft. Er ligt dus al een lijstje ‘Colombia deel 2’ klaar. Voor iedereen die nu ook wil: we bieden een avondvullend programma met tips aan, haha. Hebben wij ook gehad met dank aan Marco en Rianne. Tip 1 krijg je meteen cadeau: ga op Spaanse les! Toevallig weet ik nog een goeie juf: de mijne 😉 Ik zei op een gegeven moment tegen Alwin: “ik vind het allemaal wel meevallen, dat gezeur over de taal”. Waarop hij zegt: “maar jij spreekt Spaans.” En da’s wel zo. Vloeiend is niet noodzakelijk, maar ik geef het je te doen als je alles met een vertaal-app moet fixen!

We hebben nog wat laatste foto’s bijgevoegd en dat is het dan. Ons Colombia avontuur zit erop. Wij gaan nadenken over jullie suggesties voor een boek of ‘The Truman show’ maar dan over ons leven, haha. Als we ons volgende avontuur gaan beleven, houden we jullie zeker op de hoogte en reis dan gerust weer met ons mee.

Bedankt voor jullie leuke reacties!

¡Hasta luego!

Alwin en Cécile

1. Rianne en Marco:
    12 september 2023
    Welkom thuis, Colombia gangers! We hebben genoten van jullie reisverslagen en kunnen alleen maar bevestigen dat Medellin een hoogtepunt van een rondreis in Colombia is. Wat een fantastische stad, hè? Dank dat we mee mochten reizen en onze eigen herinneringen een beetje mochten verversen. Sterkte met jullie jetlag. Doen jullie een beetje voorzichtig de komende dagen? Wij leven hier in Nederland met ons hoofd, Colombianen met hun hart. Das ff schakelen.😁
  2. Carolijn:
    12 september 2023
    Welkom thuis! Wat een onvergetelijke reis is het geworden. Geniet nog lekker na van alle belevenissen en indrukken.
  3. Trudy:
    Welkom thuis!!
    Wat hebben wij genoten van jullie reisverhaal. ik ga de verhalen eigenlijk best missen ha ha...
    En nu nagenieten van jullie mooie reis.🌝
  4. Stephan en Mariëlle:
    13 september 2023
    Welkom thuis..wat een mooie reis hebben jullie gemaakt zeg! En wat fijn dat wij weer mee konden genieten via jullie verhalen.
    Hopelijk valt de jetlag mee.
  5. Bas Voorzanger:
    13 september 2023
    Yes, weer veilig thuis… fijn 😊 dank voor de onnavolgbare verslaglegging… briljant, echt heel leuk. Levendig en humoristisch 👌🏻
  6. Jos:
    21 september 2023
    gelukkig weer goed thuisgekomen!!
    Supermooie reis om niet te vergeten. Hopelijk een beetje kunnen bijkomen.
    Tot gauw.